Via Baltica
Via Baltica to bardzo ważny fragment drogi między narodowej E67, która będzie biegła z Polski przez Litwę, Łotwę do Estonii. Trasa w Polsce ma być teoretycznie skończona do 2023r. A kiedy tak naprawdę będziemy mogli się nią przejechać? W artykule zawarłyśmy wszystkie informacje na ten temat.
Trasa w liczbach
-długość trasy 344 km
-88 km oddanych (S8 Warszawa – Ostrów Mazowiecka i S61 Raczki - Suwałki ); dane z grudnia 2018
-256 km w budowie (grudzień 2018), w 2020 planowane zakończenie kolejnych siedmiu odcinków, a w 2021 pozostałych czterech. Na całej trasie będą po dwie jezdnie z dwoma lub trzema pasami ruchu
- Łączny koszt ok. 8,1 mld zł (1,9 mld euro)
W Polsce
Via Baltica pomiędzy stolicami Polski i Estonii ma długość niemal 1000 km. W Polsce trasa buduje się najszybciej. Mamy najwięcej kilometrów istniejących, a także realizowanych odcinków trasy. Przypomnijmy, że kierowcy korzystają już z 88 km dróg ekspresowych leżących w szlaku Via Baltica, a kolejne 256 km jest w budowie(2018). Całą trasą od Warszawy do granicy z Litwą pojedziemy w 2021 roku. Do Tallina nową drogą dojedziemy dopiero w 2035 roku. Na Łotwie będą jeszcze odcinki jednojezdniowe ale omijające tereny zabudowane.
14 października 2020 ruszyły prace na budowie odcinka drogi ekspresowej S61 Ełk Południe - Wysokie. Po wydaniu 22 września br. przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca odcinka rozpoczął prace przygotowawcze i odhumusowanie terenu.
Jest też pozwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla fragmentu przyszłego międzynarodowego szlaku Via Baltica. Dotyczy ona odcinka drogi ekspresowej S61 Ełk Południe - Wysokie. Budowa obejmie odcinek drogi ekspresowej S61 wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o łącznej długości około 23 km. Decyzje uzyskały też odcinki S61 Wysokie - Raczki (ok. 20,2 km) oraz Szczuczyn - Ełk Południe (ok. 23,3 km). Na obu odcinkach trwają już prace budowlane.
Odcinek Suwałki - Budzisko ma długość ponad 24 km, a zaawansowanie prac to około 24%. Aktualnie(10.2020) trwa odhumusowanie (zdejmowanie żyznej warstwy ziemi), wymiana gruntów słabonośnych, wykonywane są wykopy, nasypy i wzmacniane podłoże kolumnami. Przy robotach mostowych prowadzone są prace wzmacniające oraz zbrojeniowe. Wartość obecnego kontraktu to przeszło miliard złotych. Wykonawcą jest firma Budimex. Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.
Zapraszamy na nasz instagram! : https://www.instagram.com/logistyka__/?hl=pl
główne źródło artykułu:https://www.muratorplus.pl/inwestycje/inwestycje-publiczne/baltica-bedzie-gotowa-w-2021-roku-aa-G4qV-vW7Z-uqiZ.html
grafiki:https://bi.im-g.pl/im/60/2d/19/z26400608Q,Via-Baltica--S61--mapa-odcinkow.jpg
https://image.freepik.com/darmowe-wektory/mapa-drogowa-w-plaskiej-konstrukcji_23-2147536059.jpg?1
Komentarze
Prześlij komentarz