Trolejbus - ciekawy środek komunikacji miejskiej

 Trolejbus to silnikowy pojazd drogowy, zazwyczaj pasażerski, czasem towarowy z elektrycznym napędem z zewnętrznego źródła zasilania poprzez dwuprzewodową sieć trakcyjną za pośrednictwem odbieraka prądu.  Mają możliwość ominięcia przeszkody w ruchu drogowym, w odróżnieniu od tramwajów. W prawie polskim definicja trolejbusu brzmi: trolejbus - autobus przystosowany do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej. W Europie trolejbusy jeżdżą w około 150 miastach. Są cichsze i bardziej mobilne niż tramwaje, a bardziej ekologiczne niż zwykłe, spalinowe autobusy. W Polsce zostały jedynie trzy miasta, w których jeżdżą trolejbusy: Gdynia, Lublin i Tychy, jednak w produkcji tych pojazdów jesteśmy liderem. W kraju funkcjonują dwaj najwięksi producenci Ursus i Solaris, którzy zaopatrują zarówno polskie jak i europejskie miasta w trolejbusy. Zdecydowana większość (ponad 80 proc.) autobusów produkowanych w Polsce jest sprzedawana na rynkach zagranicznych (głównie Niemcy, Francja, Skandynawia). Normy unijne jednoznacznie wspierają rozwój transportu miejskiego o obniżonym poziomie hałasu i emisji spalin, czyli m.in. autobusy elektryczne i trolejbusy.



Koszt budowy sieci trakcyjnej jest niższy niż w przypadku tramwajów, mimo, że sieć trakcyjna trolejbusów jest bardziej skomplikowana niż tramwajowa, posiada bowiem dwa przewody jezdne. Poza tym trolejbusy mają lepszą od tramwajów przyczepność, dzięki czemu mogą gwałtowniej przyspieszać i hamować, co zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji. Charakteryzują się także większą zdolnością pokonywania wzniesień. Wadą tych pojazdów jest gubienie pałąków na zakrętach, czyli odrywanie się odbieraków prądu od sieci trakcyjnej 

Nową szansą dla trolejbusów są chociażby dotacje unijne z UE na ekologiczny transport, z których skorzystała np.: Austria( W Salzburgu cały transport publiczny jest zdominowany przez trolejbusy). Na naszych ziemiach pierwsza linia trolejbusowa powstała we Wrocławiu jeszcze za czasów niemieckich, a pionierska linia w wolnej Polsce w 1930 roku utworzona została w Poznaniu. 

Trolejbusy Ursus Ekovolt, podobnie jak i Trollino Solarisa, nie są przywiązane za szelki do trakcji elektrycznej. Współczesne pojazdy posiadają również systemy akumulatorowe, które pozwalają miejscami poruszać się również poza siecią wykorzystując napęd elektryczny.



Jednak znany polski producent ciągników, za sprawą nowo powstałej spółki Ursus Bus S.A., zamierza stać się konkurencją dla Solarisa nie tylko w Polsce, ale również powalczyć na innych rynkach. Choć, jak przyznają producenci trolejbusów, budowa infrastruktury od nowa wciąż wymaga dużych nakładów, to wiele miast posiadających już systemy trolejbusowe z powodzeniem rozwija sieć.

Również koszt samych pojazdów nie jest mały. Dla przykładu, minimalna cena Ursusa Ekovolt sięga 1,6 mln zł, ale jak zapewnia firma, mimo że jest on prawie 2-krotnie droższy od autobusu tradycyjnego, to późniejsze koszty eksploatacyjne są niższe o 75 proc.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Logistyka i transport szczepionek na COVID 19 - jak to może wyglądać?

Rola transportu w gospodarce