Transport roślin

Piękne kwiaty doniczkowe, kompozycje bukietowe lub po prostu świeże zioła do kupienia w sklepie. Wszyscy bardzo kochamy te rośliny, ale czy wiemy skąd przyjechały, jak wyglądał ich transport, jaki szereg wymagań musiał być spełniony, by mogły się znaleźć w tej kwiaciarni bądź tym markecie?

Dziś postaramy się odpowiedzieć na  to pytanie.

Świat transportu, wydawać by się mogło taki oczywisty, jednak nacechowany jest długą listą norm o których nierzadko nie zdajemy sobie sprawy. Ma to oczywiście swoje uzasadnienie. Przepisy pomagają uniknąć wielu przeszkód, które mogą pojawić się w momencie przewozu oraz powodują, że produktu docierające do konsumenta spełniają określone standardy.


źródło:<a href='https://pl.freepik.com/wektory/kwiatowy'>Kwiatowy plik wektorowy utworzone przez gstudioimagen - pl.freepik.com</a>


Osiemnastego grudnia dwutysięcznego ósmego roku w życie weszła ustawa o ochronie roślin. 
Według dokumentu rośliny to: 
“żywe rośliny lub ich części, wraz z nasionami
w rozumieniu botanicznym przeznaczonymi do siewu, w szczególności:
a) owoce, w rozumieniu botanicznym, z wyjątkiem głęboko zamrożonych,
b) warzywa, z wyjątkiem głęboko zamrożonych,
c) bulwy, bulwocebule, rozłogi, cebule i kłącza,
d) kwiaty cięte,
e) ścięte drzewa z liśćmi,
f) gałęzie z liśćmi,
g) kultury tkankowe roślin,
h) liście, łęty,
i) żywy pyłek,
j) oczka, zrazy, sadzonki;”


Przewóz:
Prostszą sprawą jest transport owoców czy warzyw, jednak sprawa staje się trudniejsza w przypadku żywych roślin. Te przewożone w doniczkach powinny mieć zapewniony ( w przypadku dłuższych podróży) dostęp do takiej ilości wody jakiej wymaga konkretny gatunek. Dodatkowo temperatura gra bardzo ważną rolę, ponieważ jak na przykład w kontekście kwiatów ciętych niska temperatura pomoże je w jakiś sposób utrzymać świeżość okazów, tak dla roślin doniczkowych może być zabójcza. Dla większości roślin idealna temperatura pomieszczenia wynosi między 10⁰C a 14⁰C. Zbyt niska temperatura może spowodować opadanie pąków i kwiatów oraz plamy na liściach. Zbyt wysoka wysuszyć roślinę.

Pojazdy:
Najczęściej stosowanymi pojazdami są naczepy tupu firanka i chłodnie.

Naczepa typu firanka jest to naczepa kurtynowa zaliczana do naczep typu plandekowego. Posiada możliwość załadunku z obu boków oraz rozsuwania dachu w obie strony, co daje większe możliwości załadunku dużych drzew.
źródło: https://www.htl.lt/pl/Poderzhannye-Avtomobili/32405/s63-schmitz-scs-24l-scbs3t
 

Naczepa typu chłodnia przeznaczona jest do przewozu wcześniej zamrożonych lub schłodzonych szybko psujących się produktów spożywczych (mięso, ryba, owoce) oraz produktów wymagających ogrzewania ( np. roślin).Jest idealnym rozwiązaniem do przewozu roślin wymagających określonej temperatury.
Możemy wyróżnić trzy typy chłodni:
- zwykła
źródło: https://40ton.net/chlodnie-agregatami-zasilanymi-silniki-elektryczne-osiach-testy-rynkowa-premiera/

- hakówka, posiada haki na mięso,
źródło: https://4trucks.pl/archiwum/4573/vedecar-z-sieradza

- kwiatówka 

Zapraszamy na nasz instagram! : https://www.instagram.com/logistyka__/?hl=pl

Źródła:
https://www.sarsped.pl/transport-roslin,116
https://royalbrinkman.pl/bank-wiedzy/pojemniki-i-opakowania/trwalosc-roslin-w-transporcie

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trolejbus - ciekawy środek komunikacji miejskiej

Logistyka i transport szczepionek na COVID 19 - jak to może wyglądać?

Rola transportu w gospodarce