Logistyka i transport szczepionek na COVID 19 - jak to może wyglądać?

 


Koronawirusowa pandemia dostarcza ciągłych wyzwań w branży logistycznej. Najpierw niespodziewane skoki popytu na towary,  rozchwianie łańcucha dostaw i zamknięcie granic, reżim sanitarny...Od jakiegoś czasu tematem numer jeden jest szczepionka na koronawirusa i jej przewóz. Pierwsze szczepionki gotowe będą prawdopodobnie już bardzo niedługo, jednak jak zorganizować tak szybki transport dla tak wielu potrzebujących osób? Chodzi tu o dostawę około 10 miliardów szczepionek..

Laboratoria przygotowują ogromne ilości szczepionek, które wymagają przewozu w dość wymagających warunkach-temperatura powinna wynosić około -70/-80 stopni Celsjusza. Aby utrzymać tą temperaturę przewoźnicy towarowi inwestują w tzw. 'farmy mrożące'(freezer farms), które będą w węzłach lotniskowych oraz w nowe systemy pozwalające na dokładne śledzenie temperatury. "Wall Street Journal" donosi, że od ok. 5-20% szczepionek może ulec zepsuciu podczas procesu transportowego, jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z chłodzeniem, co oczywiście może się zdażyć.

Wymagania niskotemperaturowych przewozów są pewnego stopnia wyzwaniem dla logistyków, ponieważ najczęściej leki transportowane były w przedziale od 2 do 8 stopni Celsjusza. Wielkość tego zadania również jest problematyczna. Firma DHL szacuje, że szczepionki mogą zająć około 200 tysięcy palet, 15 mln doręczeń i około 15 tysięcy lotów! Sytuacja, w której się znajdujemy spowodowała, że sprzedaż i transport leków i środków ochrony gwałtownie się zwiększyła w stosunku do przeszłości. UNICEF w 2020 przetransportował 100 razy więcej masek i 2 tys. więcej rękawiczek medycznych niż w całym 2019 roku[stan na wrzesień 2020].

Mówi się, że branża lotnicza cargo planuje przetransportować około 20 miliardów szczepionek na całym świecie. Poszczególni operatorzy transportu lotniczego nie mają jednak żadnych szczegółowych danych na ten temat. Jednak my staramy się spojrzeć na to zjawisko nieco optymistycznie, ponieważ dostarczanie wymagającej ilości produktów każdego rodzaju to zadania logistyki. Weźmy na przykład na tapetę takie zwykłe lody, potrzebują one około -18 stopni Celsjusza, świeże mięsa i ryby również potrzebują niskiej temperatury 0-4 stopni Celsjusza. Wiadomo, że szczepionka przeciw COVID 19 to dość inny temat w tym zakresie, jednak chcemy przez to powiedzieć, że branża transportowa zawsze musi w jakiś sposób zastosować odpowiednie, wymagane warunku do przewozu. 

Ciąg chłodniczy 

Podstawowym sposobem na monitorowanie stanu towaru to odczyt online z termometrów, rozmieszczonych wewnątrz naczepy, a ich im więcej tym lepiej. System do zarządzania podaje do serwerów nie tylko bieżąca lokalizacje, ale też odczyt temperatury. W naczepie można np. wydzielić poszczególne strefy przedzielając je przegrodą termiczną i wykorzystując czujniki temperatury. Przy tym rozwiązaniu możemy transportować w jednej części produkty wymagające zamrożenia, a w drugiej części takie które tego nie wymagają. Na bieżąco spedytor i kierowca widzą jakie warunki panują w naczepie(spedytor w komputerze, a kierowca na ekranie smarfona). To pozwala na udowodnienie klientom, że towar został przewieziony w odpowiednich warunkach. Dodatkowo ten cyfrowy odczyt temperatury oraz składowania na serwerze ogranicza ilość papierowej biurokracji. 


Zapraszamy na nasz instagram! : https://www.instagram.com/logistyka__/?hl=pl







grafika: https://as2.ftcdn.net/jpg/03/93/33/47/500_F_393334759_HTcSGMDnEZrjgK3gbyStxPazrqmh0Vm7.jpg

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trolejbus - ciekawy środek komunikacji miejskiej

Rola transportu w gospodarce