Transport ponadnormatywny

 Zaraz przed weekendem mamy dla was wpis o transporcie ponadnormatywnym.

<a href='https://pl.freepik.com/wektory/miasto'>Miasto plik wektorowy utworzone przez freepik - pl.freepik.com</a>


Zacznijmy od tego czym w ogóle jest ładunek ponadnormatywny i kiedy możemy o nim mówić?

Mianowicie, gdy ładunek:

👉przekracza o więcej niż 2 metry powierzchnię ładunkową pojazdu lub gdy jest dłuższy niż 1/3 pojazdu.

👉szerokość przekraczająca 2,5m

👉wysokość całkowita gdy przekracza 4m

👉cała masa pojazdu przekracza 42t


Czym jest transport ponadnormatywny?

Jest wtedy, gdy naciski osi pojazdu z ładunkiem lub bez przekraczają normy przepisowe dla danej drogi. Również wtedy, kiedy cała masa pojazdu z ładunkiem lub bez przekracza normy przyjęte w przepisach o ruchu drogowym.

Przejazd pojazdu nienormatywnego należy zgłaszać i jest możliwy po uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia okresowego ( od miesiąca do nawet kilku lat- długość trwania zezwolenia uzależniona jest od specyfiki transportu). 


Bez zezwolenia!

Odstępstwa od reguły są zawsze, ponieważ na przykład pojazdy ratunkowe, biorące udział w różnych misjach ratujących klęski żywiołowe, autobusy w świetle prawa postrzegane jako ponadnormatywne nie wymagają takich zezwoleń.

Dodatkowo pojazd którego szerokość oraz długość bez ładunku nie jest większa od dopuszczalnych wymiarów, a przewożony ładunek wystaje poza przednie, tylne i boczne obrysy pojazdu w następujących przypadkach:

👉całkowita szerokość pojazdu nie może przekraczać  2,55 m, ( jeżeli pojazd jest szeroki na 2,55m to całkowita szerokość nie może być większa niż 3m) pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 0,23 m

👉ładunek nie może wystawać  więcej niż 2 m od tylnej krawędzi pojazdu (wyjątek przy naczepy kłonicowej gdzie długość 2 m liczymy od osi przyczepy)

👉ładunek może wystawać do 0,5 m przed przednią krawędzią pojazdu i musi być zachowany przynajmniej 1,5 m odstęp od końca ładunku do siedzenia dla kierującego

Warto również pamiętać o oznakowaniu towaru wystającego poza powierzchnię ładunkową pojazdu.


Dodatkowo zamieścimy podział ładunków ponadnormatywnych który będzie opisywany w przyszłych postach:

– ponadnormatywne zwykłe,

– ponadnormatywne specjalne,

– ciężkie,

– ciężkie o masie skupionej,

– ciężkie specjalne,

– dłużycowe.


Trudne transporty:

Łopaty do wiatraków bardzo często transportowane drogami. Mierzą 54,4 m długości i ważą nawet 80 ton. Do transportu stosuje się naczepy ze specjalnymi siłownikami, które pozwalają ustawiać łopaty zależnie od tego, którędy prowadzi trasa. Dodatkowo często transport ten odbywa się ze specjalną eskortą i wykonywany jest nocą.


Wstawiamy link do filmiku świetnie  obrazującego powyżej opisany przypadek tutaj.


Zapraszamy na nasz instagram: https://www.instagram.com/logistyka__/?hl=pl



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trolejbus - ciekawy środek komunikacji miejskiej

Logistyka i transport szczepionek na COVID 19 - jak to może wyglądać?

Rola transportu w gospodarce